Process Consultation

 昨日紹介した「人を助けるとはどういうことか 本当の「協力関係」をつくる7つの原則」より、「プロセスコンサルテーション10の原則」をメモ。

1. Always try to be helpful.
2. Always stay in touch with the current reality.
3. Access your ignorance.
4. Everything you do is intervention.
5. It is the client who owns the problem and solution.
6. Go with the flow.
7. Timing is crucial.
8. Be consructively opportunistic with confrontive interventions.
9. Everything is data; Errors will always occure and are the prime source for learning.
10. When in doubt, share the problem

「洗脳から組織のセラピーまで――その心は“ヘルプフル”」(『CREO』エドガー・シャイン特集号、神鋼ヒューマン・クリエイト、二〇〇〇年一二月)より


人を助けるとはどういうことか 本当の「協力関係」をつくる7つの原則

人を助けるとはどういうことか 本当の「協力関係」をつくる7つの原則

これから)大学院生の採用見学。職員面接2名と臨床薬剤師教育のresidency programのオブザーバ参加。